نوشته شده توسط : پلیکا

یکی از مهمترین عناصر مصرفی در خاک های تولیدی این مجموعه پرلیت می باشد که دارای اهمیت ویژه ای در این زمینه می باشد ، به همین منظور کارشناسان این مجموعه در مقاله ای هر چند مختصر تاثیرات آن را در خاک و برای گیاهان به شما دوستداران گل و گیاه و دانش پژوهان در زمینه ی کشاورزی ارائه می دهد :. از سوی دیگر ساختار میکروسکوپی ذرات به گونه ای است که با داشتن حفره ها و تخلخل های چند لایه قادر است حتی در حالت اشباع از آب نیز حداقل 20% از تخلخل مفید خود را در خاک حفظ کرده و از این طریق تبادل هوا و اکسیژن را نیز در محیط کشت افزایش دهد. پرلیت کشاورزی کاملا آبیاری شده تنها 640 کیلوگرم بر متر مکعب وزن دارد که می توان وزن محیط کشت را با استفاده از مخلوط های ترکیبی پرلیت کشاورزی و یک افزودنی دیگر پیت کومپوست یا کودهای آلی به عنوان خاک محل کشت تا 69% کاهش دهد.

پرلیت منبسط شده ماده ای سبک متخلخل با PH خنثی که قادر به جذب و نگهداری آب است با پرلیت می توان آب را به میزان زیاد و به مدت طولانی و با یک توزیع و پخش یکسان در دل خاک در اختیار ریشه قرار داد و از هدر رفتن آب جلوگیری کرد. بسته بندی های این مجموعه با توجه به درخواست شما در اوزان مختلف عرضه می گردد و شایان ذکر است این اوزان از مقادیر بسیار اندکی حتی برای چند گلدان تا مقادیر بسیار بالا تا هر اندازه که شما خواهان آن باشید عرضه میکند. 5 تا 5 سانتی متر هم لایه ای از مواد ارگانیکی بهبود دهنده خاک نظیر ( کود های آلی ) اضافه نمایید ، این مواد می توانند پیت کومپوست ، خاک برک و یا خاک اره تراشیده چوب و یا پوسته درختان دارای ترکیب اکسیژن باشد.

تا سال 1928 تنها می دانستند که برخی شیشه های آتشفشانی وجود دارند که در برابر دمای ناگهانی حجم آنها افزون می گردد تا اینکه در سال 1940 بر روی پرلیت های موجود در کانسارهای آریزونا آزمایشاتی انجام گرفت. در نهایت این مجموعه یعنی سایت مجموعه پارادایس و شرکت های متعدد وابسته به آن مفتخر است که کالا را به شرط آنالیز و با اصالت مواد اولیه و به قیمت مناسب و رقابتی به خریداران عرضه می نماید. این سنگ در حرارت به ماده ای بسیار سبک استریل و سفید تبدیل می شود ، هر ذره از پرلیت منبسط شده حاوی سلول های ریز هوا و حفره های متعدد چند لایه است و بازدهی بالای مخلوط خاک را موجب میشود.

 

آموزش شناخت پرلیت و مزایای آن در کشاورزی

در عین حال، مِتواند ظرفیت نگهداری مواد غذایی محلول را نیز افزایش داده و از خروج مواد غذایی محلول در اثر آبیاری های مکرر پیشگیری نماید از سوی دیگر ساختار میکروسکوپی ذرات پرلیت به گونه ای است  که با داشتن حفرات و تخلخلهای چند لایه قادر است حتی در حالت اشباع از آب نیز حداقل 20% از تخلخل مفید خود را در خاک حفظ کرده واز این طریق تبادل هوا و اکسیژن را نز در محیط کشت افزایش دهد. پرليت كشاورزي ، باغباني با زبري ذاتي خود، حداقل ذرّه‌اي بسيارمناسبي دارد كه تهويه عالي و بازدهي بالاي مخلوط خاك را موجب مي‌شود؛ همچنين به ‌دليل داشتن سطح وسيع، رطوبت قابل ملاحظه‌اي را در خود ذخيره كرده ، آن را به بهترين شكل براي رشد و تكثيرگياه آزاد مي‌كند.

در گذشته تنها از پرليت هاي دانه درشت در مخلوطهاي پرليت با کودهاي آلي و خاک برگ استفاده ميشد ولي امروزه از پرليت هاي دانه ريز نيز به طور گسترده اي استفاده مي‌شود بخصوص در مواقعي که قابليت نگهداري آب بيشتر مورد نياز باشد. رقيب اصلي پرليت در باغباني و کشاورزي ورميکوليت است و انتخاب هر يک از اينها بستگي به عواملي نظير قدرت حفظ و نگهداري آب، خاصيت خنثي بودن، تخلخل خاک، قيمت، قابل دسترس بودن، کيفيت و استمرار قابليت مهيا شدن در زمان زياد دارد. خاکهای سفارشی با ترکیب پرلیت کشاورزی - باغبانی مخلوطهای یکدستی از پرلیت درجه دانه درشت - متوسط الک شده و یک ازودنی دیگر نظر پیت ریزدانه عمل آوری شده هستند که برای تمام منظورهای گلکاری مناسب می باشند.

برای زمینی که قبلاً ر از درختچه ها یا درختان بوده سفارش می شود که پرلیت به میزان حداقل 1/3 حجمی آن با اصلاح کننده آلی (کود آلی) و خاک طبیعی مخلوط شود (یعنی نسبت حجمی پرلیت: کود: خاک، مساوی 1:1:1 باشد). دامنه وسيع سايز ذرات، اين امكان را مي‌دهدكه خاك را براي رشد انواع مختلفي از گياهان در تمامي مراحل رشد آن‌ها از تكثير در محيط ‌هاي كوچك تا شاسي‌هاي بزرگ سازگار كند. اين مخلوط تهيه شده، زهکشي بسيار عالي در خاک بوجود آورده و رطوبت را در خود حفظ مي‌كند و از ضعيف شدن ريشه و از بين رفتن آن در هنگام قلمه زدن يا کاشتن جلوگيري مي‌كند. اين محصول در تركيب بيشترتقويت‌كننده‌ ها، كودهاي الي (كودهاي حيواني و گياهي)، پوسته ياخاك اره مورد استفاده قرار مي‌گيرد و در اندازه‌هاي مختلفي موجود است.

 

خاک پرلیت بهرشد

در این رابطه اقداماتی از قبیل استفاده از کود سبز آلی، مالچ های گیاهی و مصنوعی، کاه و کلش، پوشش گیاهی و همچنین استفاده از مواد اصلاح کننده نظیر تورب، پرلیت و پلیمرها رطوبت امکان پذیر می باشد. با اعمال مدیریت صحیح و به کارگیری فن آوری های پیشرفته از طریق حفظ و ذخیره رطوبت، افزایش ظرفیت نگهداری آب در خاک و بهبود وضعیت نفوذپذیری آب در خاک می توان بازده مصرف آب کشاورزی را بالا برد. می توان وزن محیط کشت را با استفاده از مخلوط های ترکیبی پرلیت کشاورزی و یک افزودنی دیگر نظیر پیت، کمپوست یا کودهای آلی، به عنوان خاک محل کشت تا شصت درصد کاهش داد. آب عنصری حیاتی است که کمبود آن در مناطق خشک و نیمه خشک گسترش کشت در اراضی مستعد را با محدودیت مواجه می سازد.

لذا محدودیت منابع آب کشور ضرورت صرفه جویی در مصرف آب را روشن می سازد. افزایش راندمان آبیاری یکی از راه های صرفه جویی در مصرف آب است. بخش کشاورزی جزء عمده ترین مصرف کنندگان منابع آب کشور می باشد. ظرفیت نگهداری آب بیشتر در مقایسه با ذرات هم اندازه خود محرک تشکیل و توسعه ریشه ها  تغذیه + آبرسانی ریشه ها ، محیط مناسب برای کشت بذر تسریع در عمل جوانه زدن بذرها استفاده از پرلیت به عنوان خاک خزانه موجب کاهش صدمات وارده به نشا در هنگام انتقال به زمین اصلی. درگذشته تنها از پرلیت های دانه درشت در مخلوطهای پرلیت با کودهای آلی و خاک برگ استفاده می شد ولی امروزه از پرلیت های دانه ریز نیز به طور گسترده ای استفاده می شود بخصوص در مواقعی که قابلیت نگهداری آب بیشتر مورد نیاز باشد.

مخلوط آماده شده از ترکیب گفته شده به عنوان عامل رشد گیاهان گلدانی نیز مورد استفاده قرار میگیرد و از پرلیت مخلوط نشده در ته گلدانها جهت زهکشی خوب استفاده می شود. این مخلوط تهیه شده، زهکشی بسیار عالی در خاک بوجود آورده و رطوبت را در خود حفظ میکند و از ضعیف شدن ریشه و از بین رفتن آن در هنگام قلمه زدن یا کاشتن جلوگیری میکند. پرلیت کشاورزی و باغبانی با زبری ذاتی خود، تداخل ذره ای فوق العاده مناسبی را فراهم می کند که تهویه عالی و بازدهی بالاتر مخلوط خاک را موجب می شود. به علت حسایت فراوان گل‌ها و گیاهان برای ادامه‌ی زندگی توجه به خاک و نوع کود مورد استفاده برای آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

به علت حسایت فراوان گل‌ها و گیاهان برای ادامه‌ی زندگی توجه به خاک و نوع کود مورد استفاده برای آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

کاربردهای پرلیت Perlite's use

تولید بلوک های سبک ساختمانی با کیفیت بالاتر از هرماده دیگری برای تهیه بتن سبک ومطابق بالاترین استانداردهای جهانی ، پارتیشن های گچی پرلیتی سبک،استفاده در دیواره های دوجداره (سیستم پوشش دیواره ها)و پشت بام ها ،دیوارهای غیر حمال ، کف اتاقها جهت کاهش بار مرده ،افزایش عایق کاری ساختمان وکاهش مصرف هزینه های انرژی ،آجر نسوز ، ورقهای نسوز،عایق پرلیتی جهت جایگزینی به جای یونولیت وپلی اورتان ،آجرهای پرلیتی ،پلاستر پرلیت و محصولاتی را که می توان از پرلیت منبسط شده برای صنایع ساختمان تولید نمود بشرح زیراست. چرا از پرلیت در عایق سازی استفاده میشود ؟عایق زیر طبقات پرلیت عایق غیر آلی بوده که فساد نیافته وبه آسانی مشتعل نشده ومحلی مناسب براس موریانه ها نمیشوداز آنجایی که این محصول خنثی می باشد آنجایی (از نظر اسیدی وبازی )درلوله کشی ها وسیم کشی های الکتریکی که زیر طبقات انجام می شود خوردگی وسایش نیافته وبه میزان زیادی انتقال صدا از یک طبقه به طبقات دیگر واز طبقه به دیوارها واز سیستم لوله های زیرطبقات را کاهش می دهد.

در عین حال، مِتواند ظرفیت نگهداری مواد غذایی محلول را نیز افزایش داده و از خروج مواد غذایی محلول در اثر آبیاری های مکرر پیشگیری نماید از سوی دیگر ساختار میکروسکوپی ذرات پرلیت به گونه ای است که با داشتن حفرات و تخلخلهای چند لایه قادر است حتی در حالت اشباع از آب نیز حداقل ۲۰% از تخلخل مفید خود را در خاک حفظ کرده واز این طریق تبادل هوا و اکسیژن را نز در محیط کشت افزایش دهد. بی شک توجه مسئولین به پتانسیل های حوزه مواد معدنی شهرستان میانه و  ورود سرمایه گذاران به این بخش  می تواند، راهکاری عملی بمنظور شناسایی دقیق معادن و بکار گیری نیروهای متخصص و همچنین جلوگیری از خام فروشی مواد و تبدیل آن به صنایع دیگر موضوعی باشد، که در آینده نه چندان دور مشکلات اقتصادی و معضلاتی همچون بیکاری را از سطح شهرستان از میان ببرد.

در این قسمت به کارخانه‌ تولید کننده پرلیت اشاره می‌گردد :  معدن پرلیت عجمی این معدن در ۲۱۰ کیلومتری تبریز مرکز استان واقع شده است، مجوز استخراج آن در سال ۱۳۷۸ (۳۰/۸/۷۸) صادر شده که بر اساس آن مجوز استخراج سالیانه معدن ۵۰۰۰ تن می‌باشد که در حال حاضر استخراج واقعی آن ۴۰۰۰ تن در سال است و بهره بردار آن شرکت رزگرانیت می‌باشد. مخلوط پرلیت وگچ برای جایگزینی کاهگل در ساختمانها که استفاده از آن در ساختمانها به کمک پمپ ویا مالیدن برروی دیوار اعمال میشود وسرعت کار و صرفه جویی در تعداد کارگر دراین روش قابل قیاس با روشهای سنتی نیست ،این ماده از نظر عایق بندی صدا و حرارت نیز برمصالح سنتی ترجیح داده می شود.

 

منبع





:: بازدید از این مطلب : 204
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: